Geng Saya!

Pages

14 October 2011

8 Spesis Kucing Hutan Yang Unik

1. Andean montain cat
 
 

 
The Andean Mountain Cat (Leopardus jacobita) sangat jarang dilihat, sebagai habitat yang dibatasi ke pergunungan Bolivia, Peru, Argentina, dan Chile pada ketinggian di atas garis pokok.
Jumlah populasi dianggarkan hanya kira-kira 2500. kucing ini membesar hanya kira-kira dua meter panjangnya, hampir tidak lebih besar dari kucing rumah, dengan ekor tebal panjang yang boleh memberikan imbangan yang berguna untuk melakukan manuver di sekitar pergunungan.
 
2. Pallas’s cat
 


 
Pallas’s The Cat (Otocolobus manul) disebut juga “Manul”. Hanya seukuran kucing domestik, tapi nampaknya lebih berat kerana bulu yang padat.
Pallas’s The Cat berbeza dari kucing lain kerana memiliki mata bulat dan cerah dan gigi yang lebih sedikit, memberikan penampilan yang berwajah relatif datar. kucing ini terdapat dari Eropah Timur ke Siberia, menjelajahi ketinggian lebih tinggi dari Timur Tengah dan Asia.
Kucing ini dianggap sebagai spesies kucing tertua, yang berkembang kira-kira 12 juta tahun yang lalu. Meskipun kucing ini jarang ditemui , anda mungkin biasa dengan kucing ini kerana fotonya popular dari sebuah poster.
 
3. Margay
 

 
Margay (Leopardus wiedii) menyerupai kucing rumah, tetapi lebih kecil sebagai kucing rumah. Margay juga mempunyai kaki yang relatif lebih panjang dari seekor kucing rumah dan merupakan pemanjat pokok yang sangat baik.
Kucing ini terdapatdi wilayah membentang dari Mexico ke bawah melalui Brazil. Spesies ini hampir terancam jarang kelihatan, kerana hanya berburu di malam hari dan tetap tersembunyi di hutan hujan.
 
4. Fishing cat
 

 
Fishing Cat (Prionailurus viverrinus) terdapat di Asia Selatan dan Asia Tenggara, di mana ia lebih suka tinggal berhampiran air yang lebih baik untuk mencari ikan, tentu saja! Ini adalah kucing perenang pertama dari keluarga kucing.
Kucing ini dikategorikan sebagai haiwan yang terancam pupus kerana habitatnya sedang dihancurkan sebagai tanah basah yang dikeringkan untuk digunakan manusia.
 
5. Serval
 

 
Serval (Leptailurus serval) adalah salah satu jenis kucing liar Afrika yg berkaki panjang yang diyakini nenek moyang kuno singa dan cheetah. kucing Ini mendiami wilayah padang savana Afrika.
Kucing ini mempunyai kepala kecil dan kaki panjang yg sangat efisien untuk mengejar mangsa , kucing ini juga sangat cerdas. Serval adalah kucing liar yang paling banyak dipelihara sebagai haiwan peliharaan rumah.
 
6. Caracal
 

 
Caracal (Caracal caracal) mempunyai penampilan khas Amerika Utara, kucing ini membesar dengan baik, dan hidup di Afrika dan Asia. Kucing ini membesar kurus tinggi kira-kira tiga meter panjangnya.
Caracal lebih suka hidup di gunung atau daerah gurun, dan dapat bertahan hidup tanpa air lebih lama daripada kucing lainnya. Walaupun jarang dilihat, Caracal banyak di alam liar, dan kadang-kadang ditangkap sebagai haiwan peliharaan
 
7. African Golden Cat
 

 
African Golden Cat (Profelis aurata) tidak selalu berwarna emas. Malah, warnanya sangat bervariasi antara individu, mulai dari emas kemerahan menjadi abu-abu gelap dengan tanda khusus pada beberapa kucing dan dada yang lebih terang. Kucing ini juga dapat berubah warna selama siklus hidupnya.
Golden Cat asli hidup di hutan hujan Afrika Khatulistiwa. kucing Ini jarang dilihat, kucing ini membesar panjang 30-32 inci dan beratnya sehingga 40 kilogram. Cat Golden diklasifikasikan sebagai haiwan hampir terancam pupus.
 
8. Sand cat
 

 
Sand cat (Felis margarita) tinggal di padang pasir Afrika, Semenanjung Arab, dan Asia Barat. ukurannya sama besar kucing domestik, dengan bulu yg lebih tebal.
Sand cat memiliki kepala lebar dan bulu tumbuh di antara kaki, kelebihan yang sering ditemui pada kucing Arktik. Tujuannya untuk adaptasi kaki terhadap lingkungan, akan tetapi tetap kaki Cat Sand dilindungi dari permukaan yang panas. Kucing ini dikategorikan sebagai haiwan terancam pupus, pemburuannya dilarang di banyak negara.

0 Komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...