Geng Saya!

Pages

20 October 2011

7 Misteri Segi Tiga Bermuda

Sumber: http://www.idebagusku.com

Segitiga Bermuda, juga dikenali sebagai Devil’s Triangle, adalah bentangan terkenal Samudera Atlantik berhampiran dengan Florida, Pulau Bermuda, dan Puerto Rico yang telah menjadi lokasi  aneh yang kerap menjadi perbualan. The Coast Guard tidak mengenali Segitiga Bermuda atau penjelasan tepat tentang keanehannya. Ada beberapa kemungkinan penjelasan bagi kapal-kapal yang hilang, termasuk ribut taufan, gempa bumi, dan medan magnet yang mengganggu kompas dan alat-alat navigasi. Tapi jauh lebih menarik untuk berfikir jika mereka yang hilang tersedut ke dimensi lain, diculik oleh makhluk asing atau hanya menghilang ke udara.


Sungguh banyak penerbangan yang telah jadi korban kerana Misteri Segitiga Bermuda. Misteri tentang  kehilangan pesawat ini  tidak pernah lagi di ketahui sehingga hari ini.

7. Teignmouth electron

Siapa yang mengatakan bahawa Segitiga Bermuda hanya menelan kapal dan pesawat?  Mungkin itu yang terjadi di Teignmouth Electron pada tahun 1969. The Sunday Times Golden Globe Race tahun 1968 meninggalkan Inggris pada 31 Oktober dan diperlukan masing-masing kontestan untuk berlayar solo dengan kapalnya. Donald Crowhurst adalah salah satu pendatang, tetapi ia tidak pernah berhasil mencapai garis penamat. Para elektron ditemui  di tengah Segitiga Bermuda pada bulan Julai 1969. Logbooks yang berhasil mencapai penamat mengatakan  bahawa Crowhurst itu tidak mendedahkan tentang posisinya dalam yang sebenar dalam perlumbaan. Berita  terakhirnya pada 29 Jun –mereka percaya bahawa Crowhurst telah melompat ke dalam laut dan menenggelamkan dirinya di Segitiga bermuda.

6.The Spray

Joshua Slocum, orang pertama yang berlayar solo di seluruh dunia, telah hilang di laut. Pada 1909, beliau meninggalkan Pantai Timur Amerika Syarikat untuk menuju Venezuela melalui Laut Karibia.Nasib Slocum tidak pernah di dengari atau di lihat lagi dan dinyatakan telah meninggal pada tahun 1924. Kapalnya sangat kukuh malahan Slocum pula adalah seorang profesional, jadi tidak mungkin beliau boleh hilang begitu sahaja di laut. Sehingga kini, tidak ada sesiapa pun yang tahu adakah benar Slocum hilang dalam perairan bermuda.

5. Star Ariel

Sebuah pesawat Tudor IV seperti Star Tiger meninggalkan bermuda pada 17 Januari 1949, dengan 7 awak-awak dan 13 penumpang dalam perjalanan ke Jamaica. Pagi itu, Kapten JC McPhee telah melaporkan bahawa penerbangan itu berjalan lancar. Tak lama kemudian, suara pesanan ke radio lebih samar datang dari kapten, ketika ia melaporkan pesanan tersebut kemungkinan mereka telah mengubah frekuensi, dan kemudiannya tiada lagi laporan yang di dengar daripada pesawat tersebut. Lebih dari 60 pesawat dan 13.000 orang dikerahkan untuk mencari Star Ariel, tetapi tidak sedikitpun bangkai pesawat atau sisa-sisa badan pesawat ditemui, malah ia lenyap begitu sahaja tanpa sebarang petunjuk atau bukti.
4. Star Tiger

Star Tiger, dipimpin oleh Kapten BW McMillan, terbang dari Inggris ke Bermuda pada bulan Januari 1948. Pada 30 Januari, McMillan mengatakan bahawa dia akan tiba di Bermuda pada jam 5:00 pm, tetapi selepas itu mereka tidak lagi ditemui. Ketika Udara Sipil Departemen melancarkan pencarian dan penyelidikan, mereka mendapati bahwa SS Troubadour telah melaporkan bahawa telah melihat sebuah pesawat terbang rendah tengah-tengah antara Bermuda dan jalan masuk ke Teluk Delaware. Mungkin itu adalah pesawat Star Tiger yang terakhir kali dapat dilihat.

3. USS Cyclops

Ketika Perang Dunia I berlansung, Amerika juga terlibat dalam pertempuran tersebut. USS Cyclops, diperintahkan oleh Letnan GW Worley, yang tinggal di Pantai Timur Amerika Syarikat sehingga tahun 1918 ketika ia di arahkan ke Brazil untuk mengisi bahan bakar kapal-kapal Sekutu. Dengan 309 orang dalam pesawat, kapal tersebut meninggalkan Rio de Janeiro pada bulan Februari dan sampai ke Barbados pada bulan Mac. Setelah itu, berita tentang Cyclops tidak pernah di dengari lagi. Angkatan Laut mengatakan dalam kenyataan rasmi, “Kehilangan kapal ini telah menjadi salah satu misteri yang paling membingungkan dalam sejarah Angkatan Laut, semua usaha untuk mencari kapal tersebut tidak berhasil. Malahan tiada musuh kapal selam di Atlantik Barat pada waktu itu , dan pada Disember 1918 pelbagai usaha dilakukan untuk memperoleh dari sumber-sumber Jerman tentang informasi mengenai hilangnya kapal tersebut. ”

2. Flight 201

Pesawat Cessna ini meninggalkan Fort Lauderdale pada 31 Mac 1984, lokasi nya adalah di Pulau Bimini di Bahama. Dipertengahan perjalanan, tiba-tiba, pesawat tersebut terhempas dari udara ke air, dan benar-benar terus menghilang dari radar. Seorang wanita di Pulau Bimini bersumpah bahawa dia telah melihat sebuah pesawat terjun ke laut sekitar satu kilometer dari pantai. Bangkai pesawat tersebut masih tidak lagi dapat dijumpai sehingga hari ini.

1. Flight 19

Pada  5 Disember 1945, lima pesawat pengebom torpedo Avenger meninggalkan Naval Air Station di Fort Lauderdale, Florida, dengan Leftenan Charles Taylor seorang komandan dan 13 siswa pilot. Sekitar satu setengah jam dalam penerbangan, melalui radio Taylor menyatakan bahawa kompas itu tidak berfungsi. Leftenan yang menerima signal radio tersebut memerintahkan kepada Taylor untuk terbang ke arah utara Miami, sebagai Mereka tidak dapat keluar dari segitiga tersebut walhal Taylor adalag seorang pilot yang berpengalaman.Taylor dan krunya pergi semakin jauh ke laut. Khabar tentang mereka masih menjadi misteri kerana mereka tidak dapat lagi dihubungi setelah peristiwa itu. Orang ramai menganggap bahawa Taylor dan kru-krunya telah terhempas di kawasan segitiga tersebut.

3 Komen:

Anonymous said...

apesal lah ayat2 ko ni tunggang langgang..adoiii..edit lah sikit... jgn copy paste aje...

Khalid Razak said...

td nmpk cam menarik nk share...xsempat nk edit2...huhu..

Khalid Razak said...

dah edit! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...